- Tittel: Resident Evil 4
- Platform: Nintendo Gamecube
- Media: 2x Nintendo Optical Discs
- Utgitt: 2005
Komplett spill i orginalt Nintendo Gamecube dobbel-disc cover med av god kvalitet. Orgianl brukermanual i god stand. To orginale discs uten nevneverdig slitasje. Importert UK PAL importert fra England via Ebay.
Anmeldelse
Resident Evil definerte sjangeren ‘survival horror’ og har vel en spesiell plass i hjertet til de fleste, iallefall oss som var med gjennom Playstation -generasjonen. Om du ikke har spilt spillene har du garantert fått med deg de skremmende dårlige filmversjonene med skremmende heite Mila Javovich om ikke annet. Selvom det dessverre har gått nedenom og hjem med denne spillserien de siste årene så har alle hørt om Resident Evil.
Resident Evil 4 var egentlig planlagt å komme ut på Playstation 2 i samme stil som de tidligere spillene med sine statiske kameravinkeler og bakgrunnsgrafikk. Men etter mye om og men ble det bestemt at RE4 skulle bli Capcoms forsøk på å fornye serien og fri til et bredere publikum med et litt mer actionorientert fokus. Kameravinkelen ble 3.person over skulderen og man kunne bevege seg fritt i et semiåpent landskap.
Knallgod historie
Handlingen er satt til landsbygda i Spania og det har gått seks år siden handlingen i Resident Evil 2. Vår gamle helt Leon Kennedy har blitt sendt avsted for å etterforske kidnappingen av datteren til presidenten, Ashley Graham. Her støter han på en religiøs sekt som driver med litt sadistiske saker, og noe er alvorlig galt med innbyggerene. Og så er vi i gang.
Historien i Resident Evil er faktisk knallsterk. Den gjør en kjempejobb med å drive spillet fremover i riktig tempo og fornyer interessen hele tiden. I begynnelsen blir histortien fortalt ganske passivt da du selv etterforsker hva som har skjedd på en måte. Så det er artig å lese brev, notater og hint man finner rundt om kring. I tillegg er det visuelle hint her og der som gjør at du hele tiden bygger historien inne i hodet ditt.
Noen kjente og kjære karakterer fra tidligere spill i serien vil dukke opp og det introduseres hele tiden nye fantastiske karakterer som bidrar til både stemning, story og gameplay. Du vil nok bli overasket flere ganger og spillet tar opptil flere ganger drastiske vendinger.
Responsiv vold
Resident Evil 4 er et voldelig spill. Faktisk veldig veldig voldelig. Det er mange scener som er rett og slett drøye. Hvis du vil ha et konkret eksempel kan du jo prøve å se hva som skjer hvis du ikke klarer ta livet av en muskelbunt med motorsag.
Men det beste med volden i dette spillet er at det bidrar til et bedre gameplay. Når du skyter en fiende i kneskåla, ja så går han på trynet med en gang før han klager og kommer seg på bena igjen. Nesten alle kroppsdeler har en lignende respons. Setter du hagla i panna til en kar og fyrer av så forsvinner hele hodet i et splash av hjernemasse. Det spares absolutt ikke på kruttet og det er mange scener som ikke er for barn. Men det beste er som sagt at volden har en funksjon og bidrar til et bedre gameplay med mer spenning og innlevelse.
Begrenset med våpen og ammo
Dette er vel varemerket til Resident Evil -serien. Man har begrenset med plass i inventory og man har ikke all verden av våpen å velge mellom. Du begynner spillet med en 9mm pistol. Ettersom du spiller kommer du over en lyssky type som tilbyr deg å oppgradere våpenet ditt, som f.eks mer ildkraft, kjappere reload og større magasin. I tillegg vil han tilby å selge deg andre våpen for penger og ting du finner ute på oppdrag.
Men skal du ha mange våpen med deg kommer det på bekosting av alt annet. Du har bare et gitt antall plasser å ofre i inventory. Du får f.eks plass til en pistol, en hagle og ei rifle. Men mer har du ikke plass til fordi du også må ha med deg ammunisjon, granater, flashbangs og forskjellige urter for helse osv. Det skaper en liten ekstra taktisk greie du hele tiden tenker på da du vet det kommer en stor boss-fight snart, og du vil helst være godt forbredt
Seige tunge kontroller
Første gangen jeg runnet Resident Evil 4 var på Gamecube og jeg syntes kontrollene var innertier. Det var en herlig opplevelse. Men når jeg plukket opp HD-versjonen på Playstation 3 var historien en annen. For det første var kontrollene satt opp helt feil og det føltes ut som å styre danskebåten i et basseng. Det var seigt og clunky og helt forferdelig å styre. Så jeg gadd ikke spille imellom på PS3.
Men denne gangen fikk jeg kloa i versjonen til Nintendo Wii. Her styrer man karakteren på helt lik måte som i alle andre versjoner, men nytt med Wii er at man kan sikte våpenene sine med Wii-moten. Dette gjør at man har en kontroll man ikke hadde før og shoot-outs blir plutselig mye artigere og man har mer kontroll. Det føltes også mer riktig enn noen annen versjon å styre karakteren. Anbefaler denne versjonen til alle som vurderer å prøve.
Men kontrollene i Resident Evil 4 er helt perfekte til sitt bruk egentlig. Det er meningen det skal være litt seigt og tungt og tregt. Du skal føle at du er dødelig og i fare til enhver tid. Du løper absolutt ikke fort og er du skadet halter du avgårde i sneglefart. Det tar ofte litt tid å snu seg om man bommer på knappene for å snu seg kvikt. Man må inn i inventory for å skifte våpen (noe som pauser spillet og gir en slags turn-based RPG følelse når man er i kamp) og man må selvfølgelig reloade når man går tom for kuler. Det hjelper veldig sjelden å løpe fra fiender, og noen fiender vil rett og slett ta deg igjen. Det er spennende saker.
Noe nytt hele tiden og fete boss-fights
Det er ikke mye dødtid i dette spillet og du introduseres hele tiden for nye fiender, nye situasjoner, nye lokasjoner og nye gåter. Alle lokasjoner har et tema, et oppdrag og en destinasjon – og de aller fleste steder har en episk boss-fight i enden. Noen av de er rett og slett imponerende og absolutt alle er en drøm å slåss mot. Jeg kan ikke huske at noen av de er dårlige designet og frustrerende på noen måte.
Når du ikke slåss med horder av infiserte bønder så løser du kanskje en gåte. Resident Evil 4 er vel første spillet i serien som faktisk har gåter som ikke er helt vanvittig ulogiske. Du spør deg kanskje hvorfor du er nødt til å løse denne laserlysgåten midt i ei bondebygd, men det føles alikevel ikke latterlig. Vanskelig er det heller ikke og jeg satt aldri fast og følte at gåtene bidro til moroa. (i motsetning til idiotgåtene i f.eks Resident Evil på Playstation)